Ecologie, Doelstellingen voor de toekomst – longread 2 + podcast

Auteurs: Alexandra Corty, Joeri Jacobs,  Karolien Ott , Ting-Yu Jessica Xu

 

In onze eerste longread bespraken we al dat ecologie een vaak terugkerend thema is in diverse contexten. Ons einddoel van dit kleine project is om doelstellingen op te stellen in verband met dit thema inzake secundair onderwijs. Daarvoor moesten we eerst de algemene kennis van de mensen gaan testen. Op basis van literatuurstudie, onderzoek en uiteindelijk een zelf opgestelde vragenlijst over ecologie in al zijn vormen, konden wij concluderen dat er een zekere basiskennis schuilt in elk van ons, maar dat de meeste mensen slecht scoren op vlak van productie en hergebruik van afval. Toch worden de onderwerpen ‘ecologie’ en ‘duurzame ontwikkeling’ aangehaald in de vakken biologie, natuurwetenschappen, fysica, techniek  en chemie. Ze worden ook vermeld in de vakoverschrijdende eindtermen, maar eigenlijk is dit maar een schraal aanbod. Het is belangrijk om gezamenlijk aan een betere toekomst te werken en leerlingen kennis te laten maken met hun omgeving en deze te leren verkennen op hun eigen manier, omdat ze de aarde waarop ze leven moeten respecteren. Dit willen we graag doen aan de hand van specifieke einddoelen. We combineren dit met het vak ‘Project Kunstvakken’ door ons te verdiepen in hergebruik en duurzaamheid van bepaalde materialen, reeds bestaande kunstprojecten in verband met afval en dit alles te linken aan een flinke portie creativiteit, van de leerlingen zelf uit. 

Doelstellingen en waarom

Thema 1: Adequaat omgaan met afval

  • 1ste graad
    • Verschillende afvalgroepen (kunnen sorteren)
    • Oorzaken van milieu vervuiling (bewustwording)
    • Gevolgen van milieu vervuiling (bewustwording)
  • 2de graad
    • Verborgen afval origine en geschiedenis
    • Hernieuwbare energie in connectie met afval
    • Hergebruiken van afval
  • 3rd graad
    • Proces van afvalverwerking
    • Hergebruiken van afval op grotere vlakken – refurbishing
    • Afval en klimaat en politiek

Thema 2: Ecologie verwerken in kunst

  • 1ste graad
    • Ontdekken en onderzoeken
  • 2de graad
    • Zelf ontdekken
    • Project ecologie in kunst – samenwerkingsverband
  • 3de graad
    • Toepassen
    • 5de jaar kleine experimenten, mogelijkheden
    • 6de jaar een eigen werk maken van afval met verschillende expressievormen – multimediaal

Thema 3: Kritisch denken over een duurzame toekomst

  • 1ste graad
    • Waarom het nodig is/geschiedenis
    • Eigen beeld/leefwereld
    • Hunzelf in vraag stellen.
  • 2de graad
    • Over de omgeving zelf
    • Groene energie
    • Anderen in vraag stellen
  • 3de graad
    • De toekomst in vraag stellen
    • Wereldbeeld verruimen
    • Kunnen “wat als” problemen onder ogen zien
    • Kunnen adequaat meedenken aan eventuele oplossingen

Het is duidelijk geworden door ons kleinschalig onderzoek dat er nog heel wat werk aan de winkel is. Er moet meer bewustwording zijn bij de mensen rond milieuvervuiling en ecologische thema’s in het algemeen. Wij hebben geprobeerd om eventuele doelstellingen te ontwikkelen waardoor dat bewustzijn zou kunnen vergroot worden. Wij denken dat iedereen op die manier na verloop van tijd meer zal bijdragen aan het milieubehoud van onze aarde, wat een must is. We kunnen immers niet blindelings vertrouwen op eventueel andere bewoonbare planeten.

Verder vinden wij het ook belangrijk dat milieu en ecologie ook in connectie worden gebracht met kunst. Creativiteit is één van de meest kenmerkende en universele eigenschappen aan de mens, maar wij vinden dat het onderwijs hier nog te weinig aandacht aan besteed. Vandaar dat onze bedenkingen daarover terug te vinden zijn in de doelstellingen. Jongeren moeten kunnen experimenteren met verschillende werk- en expressievormen en materialen. Op die manier ontwikkelen ze als het ware een geheel uniek creativiteitsorgaan die kritisch en onderzoekend, met een hart voor de natuur.

Bibliografie:

1 comments

Plaats een reactie