Ecologie, doelstellingen voor de toekomst – longread 1

Auteurs: Alexandra Corty, Joeri Jacobs, Karolien Ott , Ting-Yu Jessica Xu

Als we naar de hedendaagse media kijken dan is ecologie een vaak terugkerend thema. Denk aan global warming, plastiek in zee, uitstervende diersoorten, vuilnisbelten, … Het zijn maar een paar voorbeelden van de ecologische problemen en uitdagingen waar we voor staan. Daarom zou het gewaar worden van deze problemen en eventuele oplossingen een essentieel einddoel kunnen zijn in het secundair onderwijs. We onderzochten daarom wat de kennis is van mensen in onze eigen omgeving. Zo kwamen we – ondanks de beperkte steekproef – tot enkele interessante vaststellingen.

Vooraleer we konden vaststellen wat de algemene kennis was van de personen in onze omgeving, verdiepten we ons zelf in de materie: verborgen afval, recyclage processen, afval in de kunst, ecologische voetafdruk, duurzame materialen, … zijn maar enkele voorbeelden. Op basis van onze literatuurstudie stelden wij een aantal vragen waarvan wij denken dat de antwoorden zouden moeten behoren tot de algemene kennis van de gemiddelde mens.

Een aantal vragen waren: wat is verborgen afval, wat is de grootste boosdoener voor de afvalberg, enz. Misschien kan jij als lezer zelf eens je kennis uittesten.

Vraag 1: Wat is verborgen afval?
Vraag 2: Waarom is vegetarisme goed voor het milieu?
Vraag 3: Kan je voorbeelden geven van duurzaam bouwen/wonen?

(Voor mogelijke antwoorden, klik op lees meer onderaan onze tekst)

Vandaag de dag wordt er over ecologie in zijn geheel nog niet lesgegeven. We kunnen wel vaststellen dat er beperkte aandacht wordt besteed aan ecologie in de lessen biologie, natuurwetenschappen, chemie, techniek en fysica. Toch worden ecologie en duurzame ontwikkeling expliciet vermeld in de vakoverschrijdende eindtermen. Uit de resultaten van de steekproef is gebleken dat er wel een algemene kennis is over ecologie, maar dat bepaalde mensen op delen van die kennis tekortschieten. Zoals de gewaarwording rond afval productie en het hergebruik van afval.

Ecologie is volgens ons dus een brandend actueel thema dat zeker in het secundair onderwijs moet worden aangekaart, specifiek op het gebied van kennis en vaardigheden. Daarom moeten specifiekere einddoelen worden opgesteld hieromtrent. We stemmen er wel voor om geen cijfers en nummers te toetsen, maar te opteren voor gewaarwording van de problematiek rond ecologie. We vinden ook dat een creatieve noot nodig is en een meerwaarde zou zijn, denk maar aan recycleren en hergebruiken. Zo kunnen we leerlingen helpen een betere toekomst te creëren en bewuster leren omgaan met hun omgeving. Want als we dit niet aankaarten in het onderwijs zal de leerling in de toekomst niet goed genoeg begrijpen waarom er nood is aan klimaattoppen, beperkingen op CO² uitstoot, isoleren van huizen, groene energie, slim omgaan met water, … het is dus noodzakelijk dat ecologie in zijn geheel wordt geïntegreerd in het lessenpakket.

Voor het vak Project Kunstvakken gaan we ons concentreren op samenwerking, hergebruik van materialen, duurzaamheid van materialen, onderzoek naar reeds bestaande projecten omtrent vuilnis en creativiteit. Een voorbeeld rond ecologie en watergebruik kunnen we op dit moment vinden in de tentoonstelling Water War in Kortrijk. De tentoonstelling werkt samen met wetenschappers, kunstenaars, actieve burgers en ondernemers om mogelijke oplossingen voor de water problematiek meer bekend te maken. De tentoonstelling heeft ook een educatief aanbod voor het lager onderwijs en alle graden van het secundair onderwijs. Leerlingen moeten in de toekomst zelf de weg vinden naar soortgelijke tentoonstellingen.

Bibliografie:

  • Alderweireldt, M. (2002). Learning for a sustainable future : the role of communication, ethics and social learning in environmental education. Gent: Provincie Oost-Vlaanderen.
  • Ken Webster, C. J. (2010). Leren van de natuur : inspiratie voor een duurzame toekomst. Utrecht: Van Arkel.
  • Robert Klanten, S. E. (2011). My green city : back to nature with attitude and style. Berlijn: Gestalten.
  • VIBE, LARS. (2014). Natuurlijk Isoleren. Tielt: Lannoo.
  • Vitamin Green. (2012). Londen: Phaidon.
  • Water.War Expo. (2016). Opgehaald van Info over Water War: http://www.waterwar.be/

Je had nog deze antwoorden te goed:

Vraag 1: Wat is verborgen afval?

Afval dat wordt gecreëerd tijdens het productieproces.

Vraag 2: Waarom is vegetarisme goed voor het milieu?

Door een mindere productie van vlees zal er minder methaangas en verpakkingsafval worden geproduceerd. Omdat vegetarische producten minder verborgen afval hebben dan vleeshoudende producten.

Vraag 3: Kan je voorbeelden geven van duurzaam bouwen/wonen?

Spaarlampen, led lampen, composthopen, regenwater hergebruiken, alles isoleren, tuindak plaatsen, passief wonen, natuurlijke materialen gebruiken om te bouwen, …

 

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s