Hoe ziet de ‘ideale’ wereld eruit volgens jongeren? Een verkenning!

Door: Sandy Coppens, Marinela Demaj, Jolien Peeters, Elodie Ravaut, Nick Van Bouwel

De maatschappij waarin we vandaag leven stelt hoge eisen. De snelle evolutie kan zorgen voor een verhoogde druk bij jongeren. We leven in een wereld die constant vernieuwd en snel evolueert. Kunnen jongeren zich schikken in deze snel veranderende omgeving? Jongeren staan dagelijks in contact met de buitenwereld via social media, dit staat de dag van vandaag centraal in hun leven Het is gebleken dat de generatie die geboren is tussen 1995 en 2012, zich geen wereld meer kan herinneren zonder online communicatie. Ook scholen zouden de prestatiedruk verhogen op jongeren, dit kan mee zorgen voor ontevredenheid. (Sieckelinck, 2009)

Jongeren lijken fijngevoeliger voor idealen. Ze zouden dankzij de nieuwe communicatiemiddelen, zoals internet en sms, kritischer geworden zijn. Idealen zijn voorstellingen in de verbeelding. Het kunnen fantasieën zijn of verbeeldingen van een bepaalde situatie.  Het koesteren van idealen maakt ook engagement mogelijk om ergens om te geven en ergens voor te staan. Met dit in ons achterhoofd bevragen we jongeren tussen de 17 en 24 jaar, hoe zij hun ideale wereld zouden omschrijven?
(Ahlers, 2016; Sieckelinck, 2009)

Wat zouden jongeren willen veranderen aan de wereld van vandaag? willen ze deze graag volledig anders zien of kunnen ze het vinden met de wereld waarin we nu leven?

Bij het horen van het woord ‘ideaal’ geven we jongeren de vrijheid en de kans om even weg te dromen van de realiteit. We probeerden een zo groot mogelijk publiek te bereiken door middel van de Facebookpagina: Viral challenge: the ideal world. Ook hebben we enkele mensen uit onze nabije familie en vriendenkring persoonlijk aangesproken en hebben we een oproep gelanceerd via de radiozender Q-music in de hoop een zo breed mogelijk jongerenpubliek te kunnen bereiken.

Onderaan deze longread kan je de verschillende reacties lezen.

Interpretatie van de resultaten:

De meest besproken thema’s zijn:

– Gelijkheid en verdraagzaamheid (gelijke rechten en kansen voor de mens).
– Wereldvrede
– Natuur en duurzaamheid.
– Morele waarden (respect, verdraagzaamheid, gelijkheid,…).
– Taboes doorbreken.
– Eigen belangen en verbeteringen.
– Fouten maken en hieruit leren.
– Zichzelf verbeteren.

Algemene conclusie:

De jongeren die reageerden hechten vooral belang aan gelijke rechten en kansen voor alle mensen. Ze maken zich zorgen over onze huidige maatschappij en hoe deze bestuurd wordt. Jongeren komen door sociale media en het netwerk makkelijker in contact met de zware problematiek van de wereld. Dit zorgt ervoor dat er al op jonge leeftijd veel belang aan gehecht wordt.

Uit het ideaalbeeld van deze jongeren zien we dat ze zich richten op realistische componenten en bestaande waarden en normen. Ze zoeken naar methoden om de huidige problemen te verbeteren.

Enkele jongeren vinden het ook goed fouten te maken zodat we hieruit kunnen leren. Zo kunnen we onszelf en de wereld alsmaar verbeteren. In een ideale wereld is er dus nog plaats voor fouten en ruimte voor verbetering. Enkele andere jongeren dromen dan weer van een wereld zonder enige problematiek.

Jongeren kijken ook naar de problemen in hun eigen leefomgeving bijvoorbeeld: goede vrienden, genoeg vrije tijd, mooie carrière, goede resultaten op school, goede gezondheid,…enz. (Ahlers, 2016)

Alle jongeren hebben natuurlijk hun eigen persoonlijke visie over de ‘ideale’ wereld. Ook hier zijn er zeer uiteenlopende antwoorden gegeven. De meeste hebben een ruime kijk op de wereld voor andere komen dan weer de eigen belangen naar voren. Globaal kunnen we een rode draad terugvinden, de meeste jongeren hechten vooral belang aan wereldvrede en gelijke kansen voor iedereen. Ook natuur en de milieuproblematiek lijkt een vaak voorkomend onderwerp. Jongeren een stem geven in de huidige samenleving is wenselijk want hier hechten ze veel belang aan. Jongeren vaker in sociale en culturele debatten betrekken zou een goed initiatief zijn.

Ruimte voor verbetering:
Aan de hand van dit onderzoek en de globale opsomming (zie opsomming meest besproken thema’s) krijgen we een globaal inzicht. We zouden dit onderzoek in de toekomst kunnen specificeren door de meest besproken thema’s in een pol of enquête te plaatsen en op sociale media te verspreiden. Hiermee zouden we nog een groter publiek kunnen bereiken.

Bibliografie

Ahlers, J. (2016). Generatie Z en de vierde (Industriële) revolutie . Nederland : Bertram + de Leeuw Uitgevers .

Redactie Economie. (2003, Juli 15). Jongeren prikken de droomwereld door reclame . Opgeroepen op April 30, 2017, van Trouw : https://www.trouw.nl/home/jongeren-prikken-droomwereld-door-reclame~afbadff4/

Sieckelinck, S. (2009). Het beste van de jeugd. Kampen: Klement / Pelckmans .

 

 





Advertenties

2 comments

  1. Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:

    De komende dagen verschijnen terug longreads die mijn studenten Project Kunstvakken van de Arteveldehogeschool hebben gemaakt. Het opgegeven thema dit jaar is ‘ruimte voor jongeren’. En hierbij mochten ze zelf heel ruim gaan… (pun intended). Dit is de eerste bijdrage, er volgt nog veel, veel meer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s