Utopia, Thomas More Reality TV

België is een land dat de politieke situaties altijd luchtig probeert aan te pakken. Toen we het record van regeringloos land verbraken, vierde België feest in Gent. In Nederland reageren ze echter anders op politieke wanorde. Het kabinet Rutte II bestaat uit een ‘samenwerking’ tussen de VVD (vergelijkbaar met de Open VLD in België) en de PvdA (Partij van de Arbeid). Maar daar knelt het schoentje juist. De grenzen tussen links en rechts vervagen en de partijen nemen het niet meer op voor hun aanhangers. Dat resulteert uiteraard in grote ontevredenheid bij de kiezer. Een gevoel dat nog versterkt wordt door de enorme besparingen die Nederland momenteel moet ondergaan en waar de gewone burger de dupe van is.

Reden te meer om een uitweg te bieden voor die onvrede. De Nederlander is boos en John De Mol speelt hier perfect op in. In zijn nieuwe programma Utopia (u weet wel, van Thomas More) zoekt hij de grenzen op van reality-tv. De Mol is bekend van zijn eerder programma’s Big Brother en The Voice, twee formats die door veel verschillende landen werden hermaakt.

Zijn nieuwste hit Utopia is een programma waarin 15 Nederlanders de taak krijgen een nieuwe samenleving op te richten. Hij biedt ze een kans om het beter te doen dan de huidige Nederlandse politiek. Als hulpmiddel krijgen ze een loods met voldoende ruimte, een kluis met een grote geldsom, een gsm met €15 belwaarde en enkele koeien en kippen. Ze verblijven op een afgelegen plaats en dat voor een jaar lang. Verder zijn er geen regels want het is de bedoeling dat zij samen een nieuwe samenleving oprichten. Of ze de democratie inlassen of het de vrije loop laten, dat is aan hen.

Het programma zou eigenlijk een groot sociaal experiment kunnen zijn maar er is meer aan de hand. De camera’s volgen elke kandidaat 24/7. U leest het goed, de deelnemers worden voortdurend gefilmd en worden bekeken door de mensen die maandelijks €2,5 willen neerleggen op de website van Utopia, de Utopianen.

Om kijkers te lokken, komt er ook wekelijks een klein verslagje op tv. Dit is wat Utopia zo extreem populair maakt, het programma gebruikt en misbruikt de media tot in het extreme.

Via een ingewikkeld eliminatiesysteem kan de betalende kijker ook meestemmen over wie weg gaat én over wie er bij komt. De kijker beslist zelf wie ze willen zien. De kans is dus groot dat de deelnemer die de meest schandalen verricht, ook het langst in het programma zal blijven, want sensatie verkoopt.

Elke maand mag er een nieuwe bewoner uit de buitenwereld Utopia betreden. Daarvoor hebben ze de stemmen nodig van de fans, waardoor het uitdraait op een groot mediaspektakel.

Er vormen zich duidelijk twee groepen bij de deelnemers, je hebt er die komen om echt een nieuwe samenleving op te richten met hun idealen voor ogen en je hebt er die puur hun hoofd in de media willen en die van een schandaaltje niet vies zijn. Alles voor de kijkcijfers (en voor de geldbeugel van John).

Het programma is nog maar sinds januari te bekijken en nu al lijken alle deelnemers hun vorm van gêne verloren te zijn.

De media focussen nauwelijks op de douches die ze zelf ontworpen hebben of de duurzame markt die ze maandelijks organiseren maar overal op YouTube zijn filmpjes te vinden met de schandalige fragmenten uit de livestream. De krantenkoppen praten niet over de samenwerking, maar wel over de nieuwste schandalen van de dag. Maar wees gerust, ook de thuisblijvers krijgen hun stukje spotlight en staan wekelijks op de voorpagina’s van de tabloids. Want daar draait het toch om in deze nieuwe samenleving: ‘Mediageilheid’.

John De Mol is er opnieuw in geslaagd rijk te worden met de zoveelste reality-show. Al in maart werd het doorverkocht aan Turkije, die het beschrijft als “het meest vernieuwende en prestigieuze reality programma in de internationale markt”.

Volgens ons heeft De Mol echter een zoveelste ordinair programma bedacht waarin gewone burgers hun menselijkheid lijken te verliezen door media-geilheid. Normaal stoort ons dit niet want wie lacht er nu niet graag met andere mensen. Maar wat ons wel stoort is het feit dat De Mol dit verstopt heeft achter het idee van een nieuwe samenleving en dat benadrukt voor ons nog meer dat tv voor de domme kijker is. Wij vragen aan De Mol om voor één keer een wijze beslissing te nemen en aanpassingen te maken aan de website. Probeer andere mensen aan te trekken om beslissingen te nemen met en voor de mensen in Utopia. Maak toch het beste van die nieuwe kans. Leer de Nederlandse politiek en lesje en toon hoe het wél kan.

Ondertussen wachten we in spanning af tot het geld op is en de deelnemers echt op hun eigen houtje moet leren overleven.
Wacht u mee?

BRONNEN

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s