Media.21, een oproep voor kwaliteitsvolle journalistiek

Verzonnen berichten verschijnen…

Berichtgevingen worden steeds vaker zonder grondige controle van de bronnen de wereld ingestuurd, iets wat Nick Davies al eerder aankaartte in zijn boek ‘Flat Earth News’.  Ook foute berichten kunnen zich vandaag razendsnel verspreiden via verschillende nieuwskanalen. Dit begint gevaarlijke proporties aan te nemen. De jonge gasten van ‘Neveneffecten’ besloten de proef op de som te nemen. In hun programma ‘Basta’ zagen we hoe ze erin slaagden enkele door hen verzonnen berichten in verschillende belangrijke nieuwskanalen te laten verschijnen.

Bronnen worden te weinig of niet gecheckt en artikels worden gewoon van een andere nieuwssite overgenomen. Toch kan je moeilijk de schuld enkel en alleen op de journalisten steken. Journalisten worden aangezet om telkens meer werk te verrichten in een steeds korter wordende tijdspanne. Hoewel de journalistieke kwaliteit van bepaalde media er flink op achteruit gaat, vloeit er nog steeds veel geld naar deze grote mediagroepen.

Voor eerlijke journalistiek!

Het publiek heeft recht op kwaliteitsvolle journalistiek. Tot op heden gaat het grote geld vooral naar een efficiënte bedeling van papieren kranten en tijdschriften terwijl digitale media veel belangrijker zijn in deze tijd. De nadruk ligt ook op het nieuws zo goedkoop mogelijk bij de mensen te brengen. ‘Wat is de waarde van snel en goedkoop nieuws?’ Op deze vraag wil Media.21 in de toekomst een antwoord bieden.  Media.21 wil deze aanpak drastisch herzien.

De wereld morgen zegt: “De bestaande steun aan de pers komt momenteel niet zozeer de journalistiek dan wel de grote mediagroepen ten goede en verhoogt de drempel voor nieuwe initiatieven.”

Het doel is vooral om een transparant kader te bieden aan de lezers. Media.21 is een samenwerking van 8 verschillende leden: Apache, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, Express.be, MO*/MO.be, Newsmonkey.be, rekto:verso en StampMedia. Deze nieuwssites hebben heel wat gemeen met elkaar. Ze willen diepgaande en betere journalistiek brengen. Alle leden richten zich vooral op de lezers en wil hun maatschappelijk relevante kwesties bijbrengen. Vrijheid van meningsuiting is daarbij zeer belangrijk.

“Onze voorstellen draaien rond vier centrale punten: transparantie, innovatie, journalistiek en een vlak speelveld” (Guy Goris)

Om deze doelen te verwezenlijken heeft de samenwerking Media.21 tien concrete voorstellen op papier gezet:

  1. Volledige transparantie over de bestaande directe en indirecte perssteun.
    Alle vormen van perssteun en subsidies worden in kaart gebracht zodat iedereen  weet hoeveel en via welke weg belastinggeld wordt geïnvesteerd.
  1.  Gelijke behandeling van alle spelers op het vlak van btw. Geen verschil tussen papieren en online initiatieven.
  1. Steun voor R&D, ook op maat van kleinere spelers: een aanpassing van de werking van het MIX en het IWT.
    Zo zou er een begeleidingstraject voor beginnende journalisten kunnen ontstaan.
  1.  Heroriëntering van de steun aan de geschreven pers via BPost zodat die niet, zoals vandaag enkel papieren media ten goede komt, maar ook online initiatieven.
  1. Bescherming van de netneutraliteit.
    Media.21 wil dat net zoals in Nederland de netneutraliteit wettelijk wordt vastgelegd. Dit voorkomt censuur en dat een  web provider of telecombedrijf zijn positie zakelijk of ideologisch misbruikt.
  1. Aanpassing van het freelance journalistenstatuut geïnspireerd op het kunstenaarsstatuut.
    Dit statuut zou voor freelance journalisten zowel meer sociale bescherming als  meer ruimte voor kwaliteit betekenen.
  1.  Een versterkt wettelijk kader voor de regeling rond auteursrechten.
  1. Oprichting van een medialoket (cf. kunstenloket) waar individuele journalisten en mediabedrijven terecht kunnen voor administratieve bijstand.
  1.  Het faciliteren van samenwerking met de VRT zodat de knowhow van de openbare omroep en de rol als verspreider van nieuws, ook kleinere spelers ten goede komt.
  2.  Een forse verhoging van het budget voor het Fonds Pascal Decroos, inclusief het creëren van de mogelijkheid om niet enkel als individueel journalist, maar ook voor een breder redactioneel project beurzen aan te vragen.

Extra: Kabouter Wesley over het belang van bronnen checken.

Bronnen:

De redactie, (2014, februari 15). Nieuwe media richten Media.21 op en vragen toekomstgericht mediabeleid. Retrieved februari 21, 2014, from De Wereld Morgen: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2014/02/15/nieuwe-media-richten-media21-op-en-vragen-toekomstgericht-mediabeleid

Wouter. (2014, februari 15). 10 maatregelen voor een totaal ander mediabeleid. Retrieved februari 21, 2014, from NewsMonkey: http://newsmonkey.be/article/4325

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s