Beste Homo Statusus, vind jij het nog leuk?

Ik stap met het linkerbeen uit bed. Ik neem een foto van mijn volkoren brood met rode jam. Ik druk met mijn blauwgelakte nagels op de knop van de radio. Ik poets mijn tanden met mijn favoriete tandenborstel. Mijn tanden bloeden ervan. Vandaag wordt een drukke dag. Ik moet uren met mijn vrienden spreken. Tijd om mijn dagboek in te vullen. Tijd dus, om de computer op te starten.

Facebook, de actieve postbode van vandaag zit niet stil. Het dagboek wordt een uurboek. Ons leven wordt opgeslagen op de harde schijf van onze vriendenverzamelaar, onze glazen gevangenis. Onze vingers tokkelen het leven op de toetsen, verdrijven de tijd. We leven niet langer voor onszelf. De onpopulaire profielfoto maakt snel plaats voor een andere. Vind jij het leuk?

De Homo Statusus, altijd aanwezig op onze startpagina, in verschillende gedaantes. We worden overspoeld door foto’s, video’s, melige zinnen en omschrijvingen. We kennen hem tot op het bot. Zijn leven wordt beheerst door blauwe duimpjes. Hoe meer, hoe beter. Hij droomt ervan. ’s Nachts, wanneer de vrienden langzaam van het net verdwijnen, bereidt hij zich voor. Klaar voor een nieuwe dag. Vind jij dit leuk?

Wanneer hij vol spanning bij zijn habitat vertoeft, wacht hij op de ‘likes’. De eerste komt binnen, de Homo Statusus wiebelt op zijn stoel. Al snel verspreidt de boodschap zich als een agressieve ziekte, dringt deze ook onze woonkamer binnen. We worden meteen voor de keuze gesteld: vind jij dit leuk?

In welke mate leven wij ons leven zelf? Waar is de grens tussen zelfvoldoening en massavoldoening? Hoe ver gaat het met onze virtuele schizofrenie? Is het niet al moeilijk genoeg om  onszelf te ontdekken? We gaan op reis en denken al aan onze albumnaam. Vind jij dit leuk?

Maar wat gebeurt er wanneer de startpagina plots leeg is? Wat als onze vriendenkrant verdwijnt? Wat als het verlegen buurjongetje zijn enige contact met de wereld verliest? Kunnen we niet stellen dat Facebook een noodzaak is geworden, een primaire behoefte? Niet enkel van de Homo Statusus, maar ook van de stille lurkers. 2013, af te lezen op het scherm.

Vind jij dit nog leuk?

ttt

Geef een reactie

