Daar zijn de fashion bloggers!

Vandaag lijkt er een open oorlog aan de hand tussen modeblad ELLE en Fashionata, een Vlaamse fashion-blogger. Maar wie zijn die Fashion bloggers?

Vroeger zwaaiden de hoofdredactrices van Vogue en andere modebladen de vlag in het modelandschap en zaten zij steevast vooraan op de front rows tijdens de modeweken. Zij bepaalden wat wel en wat niet in de modebladen verscheen.  Zij beslisten welke modeontwerpers ‘the next best thing’ waren en welke niet. Via hen werden trends vertaald naar modebladen, die gretig gelezen werden.

Vandaag worden de front rows gedomineerd door een nieuw  verschijnsel: de fashion bloggers.
Wat is een fashion blogger? Een fashion blogger is iemand zoals jij en ik, die zijn of haar liefde voor mode wil delen met de wereld in de vorm van een blog. Het grootste voorbeeld hiervan is zonder twijfel Andy Torres van Stylescrapbook.com. Ze startte in 2007 met haar persoonlijke blog waar ze vooral de belangrijkste trends van het moment besprak. Nu is ze onmisbaar in de modewereld als fashionista,  wordt ze uitgenodigd tijdens de modeweken. Daar waar ze vroeger enkel H&M en Forever21 kocht, draagt ze vandaag Alexander Wang en Givenchy.
De invloed van de fashionbloggers op de hedendaagse modetrends is de laatste jaren enorm toegenomen. Voor de bekende modebladen is dit niet altijd een dankbaar verschijnsel. Toch zijn er sommige modebladen en ketens die het voordeel van de bloggers herkennen: ze proberen vaak samen te werken. Andy Torres stond al in de Italiaanse Vogue en was al te zien in een reclamespot van Mango. Daarnaast is de fashion blog een goed medium om tot bij de gewone mens in de straat te geraken als zij de modebladen niet meer lezen. De hoofdredactrices van Vogue en andere modebladen lijken een ver-van-je-bed-show, terwijl fashionbloggers evengoed je buurmeisje kunnen zijn.

Maar kan iedereen op deze manier bekend worden in de modewereld? En gaat de populariteit van de modebladen achteruit naarmate de fashion bloggers bekender en invloedrijker worden?
Tieners en jongvolwassenen zien alvast het voordeel van de fashionbloggers. De toegang is altijd gratis en je kan zonder probleem ‘bloghoppen’: van de ene fashionblog naar de andere surfen en op verschillende plekken inspiratie opdoen.

Kortom: de invloeden van de modewereld komen vanuit andere hoeken en steeds meer gewone mensen vinden hun weg naar de front rows. Zal dit er niet op lange termijn voor zorgen dat de modewereld minder exclusief word? Wordt mode nu toegankelijk voor iedereen?

Stylescrapbook

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s