Het Europees Parlement bant misleidende gezondheidsclaims uit de reclamewereld.

Wie de begrippen ‘probioticum’, ‘actieve bifidus’ en ‘darmflora’ hoort, denkt bijna onmiddellijk aan het merk Activia. Dankzij de grote en doordachte reclamecampagnes van Danone, kent het merendeel van de bevolking het product waarvan beweerd wordt dat de actieve bifidus gezond is voor de darmflora. Een onterechte associatie vindt Europa, want actieve bifidus is niet gezond voor de darmflora en net daarom moet Danone zijn reclame aanpassen.

Recent stond op de site van De Standaard een artikel over misleidende gezondheidsclaims. Dit zijn boodschappen of beweringen die in reclame of op de verpakkingen van een product prijken  en die de indruk wekken dat een levensmiddel bepaalde eigenschappen heeft. In 2003 starte het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties, OIVO tout court, al een studie naar deze gezondheidsclaims. Het onderzoek toonde aan dat tachtig procent van de consumenten nog nooit van het begrip ‘gezondheidsclaim’ gehoord had. Daarnaast legde één op de twee consumenten spontaan een link  tussen gezondheidsclaim en gezondheid, waarbij het gaat om ‘iets dat goed is voor de gezondheid’. Slechts vier procent kon een concrete definitie van de term gezondheidsclaim geven.

Na wetenschappelijk onderzoek is door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) een lijst samengesteld met gezondheidsclaims, beweringen die gerechtvaardigd zijn. Als deze lijst wordt goedgekeurd in het Europees Parlement, mogen de voedselproducten die op de lijst vermeld staan hun gezondheidsclaim blijven gebruiken. Andere ongegronde beweringen die niet op de lijst staan moeten echter voor 2013 verdwijnen, zowel uit de reclames als van de verpakkingen. De bedrijven kunnen hun consumenten dan niet langer blaasjes wijsmaken rond heilzame werkingen, en moeten dan maar op zoek gaan naar nieuwe strategieën.

Dit initiatief is een prachtig staaltje van mediawijsheid op Europees niveau. Via dergelijke wetten wil men inwoners uit Europa, waaronder dus ook de jongeren, behoeden voor misleidende reclame.  Om jongeren inzicht te doen verwerven in de media, dient men echter meer maatregelen te nemen. Er zijn echter nog een hoop andere ‘claims’ in de media die nog steeds met de mantel der liefde bedekt worden. Laat ons zeggen dat het doek stilaan valt.

 

Anneleen, Lien, Christina, Tatjana en Maaiken

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s