Hetzelfde product voor een andere doelgroep!

Reclame is de dag van vandaag niet meer weg te denken van ons televisiescherm. Wat opvalt is dat we allemaal al weten wat het product doet, en dat weten de reclamemakers. Hun doel is enkel een aantrekkelijke en hippe reclamespot lanceren, zodat mensen over hun product praten. Wat daadwerkelijk in de reclame verteld wordt is minder van belang, opvallen is de boodschap!

Als we het hebben over opvallende reclamespots, is de kans groot dat er ‘bloot’ aan te pas komt. Hierbij denken we vooral aan de reclamespots van Axe of Rexona. Ze spelen enorm in op de wilde fantasieën van mensen, waaruit we onmiddellijk de doelgroep kunnen afleiden. Opvallend is dat men voor exact hetzelfde product twee totaal verschillende reclamespots maakt, omdat de doelgroep verschilt . Laten we even de doelgroep: ‘mannen versus vrouwen’ onderhanden nemen. Zo hebben we de bekende reclamespots van Coca-Cola light. Drie vrouwen, in een lift, drinken een blikje cola  en plots komt een sexy man in de lift naar beneden gedaald. Maar wat doen de vrouwen, door Coca-Cola light te drinken,  kunnen ze weerstaan aan de verleiding en laten ze de sexy man alleen achter in de lift. Ze zijn het sterke geslacht. Welke vrouw wil dit niet? Deze reclamespots zijn: leuk,  vrolijk, lief en grappig, alles wat vrouwen aangenaam vinden. Natuurlijk hebben we ook nog een ander light product van Coca-Cola en dat is Coca-Cola Zero. Toch verkopen ze dit product niet op dezelfde manier, want hier is de doelgroep ‘mannen’ en niet ‘vrouwen’. Dit vertolkt zich fantastisch in de volgende reclamespot. Bij het drinken van Coca-Cola Zero komt er een vamp tevoorschijn, die vraagt aan de man of hij liever slagroom of chocoladesaus heeft, wanneer plots een helikopter ten tonele komt. Sorry mannen, maar hier wordt gretig gebruik gemaakt van jullie wildste dromen. Dit geheel wordt ook massaal ondersteund door uitdagende actiemuziek. Op het einde wordt de slogan op een zeer ‘stoere’ wijze meegedeeld aan het publiek ‘Great taste zero sugar : As it should be.’ Waarom verkoopt Coca-Cola hier twee gelijkaardige producten op een totaal andere manier? Kennen jullie veel mannen die op restaurant Coca-Cola light vragen? Wat denk je zelf wanneer een man cola light vraagt?

Coca-Cola light had een te vrouwelijk imago gekregen, waardoor de producent een volledige doelgroep miste. Vandaar dat men Coca-Cola Zero een stoerder imago wilde geven, zodanig dat ook mannen een ‘zero’ kunnen bestellen zonder rode wangen. Handig, niet?

Cola light

Cola light

Cola Zero

 

Florence, Charlotte, Jolien, Bo en Nele

Advertenties

One comment

  1. goede communicatie / reclame is wat mij betreft sowieso communicatie / reclame die zich weet aan te passen aan de doelgroep. Daarvoor moet je natuurlijk tijd en energie spenderen aan het (leren) kennen van je doelgroep, en daar gaat het wel vaak mis, vrees ik…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s