Ikea goes digital… met een kookboek

Sergio Herman, Jeroen Meus, Piet Huysentruyt, Sofie Dumont,… we zien niets anders meer op de televisie. Toch zijn dit stuk voor stuk topchefs met één of meerdere restaurants, waar de rekeningen niet onder de 100 euro blijven. Niet voor de gewone mens dus… Maar we zijn allemaal zo verzot op de vele kookprogramma’s, kookboeken, kookrubrieken en kookmagazines. Dit is een tendens die in enkele jaren tijd toch heel overheersend is geworden.

Ook Ikea springt op deze succestrein. Zij zoeken de grens tussen kunst en de gewone volkse maaltijd op met hun kookboek ‘Homemade is best’. Hier gaan eten en kunst hand in hand. De styliste Evelina Bratell en fotograaf Carl Kleiner lieten zich inspireren door de Japanse abstracte kunst. De opstelling van het eten doet dan ook meer denken aan een schilderij dan aan lekkere dessertjes. Het boek bevat dertig typische Zweedse recepten voor koekjes en cakejes. Eerst worden de ingrediënten tentoon gesteld waarna op de volgende pagina het resultaat volgt. Hun bedoeling was om niet enkel te focussen op het resultaat maar de ingrediënten op de  eerste plaats te zetten.  De makers wijzen ook op het feit dat de gerechten in de meeste kookboeken allemaal heel gelijkend gepresenteerd zijn en wilden zich hier van afzetten.  Het is een mooie manier om de niet-te-begrijpen-moderne kunst ineens heel populair en toch verstaanbaar te maken bij de grote massa.

Dit kookboek is een deel van de mediacampagne dat Ikea een jaar geleden heeft opgezet. Ze zijn op de boot van de digitale mond-aan-mond reclame gestapt. Om hun keukenmeubels populairder te maken hebben ze ook een Iphone app gecreëerd, die je loop- en wandelroutes bijhoudt. Om een bepaald koekje (uit hun kookboek) te mogen eten berekent deze app hoeveel kilometer je moet lopen om je calorieën onder controle te houden. Er wordt een bepaalde route weer gegeven vanaf het punt waar je dan staat. Maar Ikea zou Ikea niet zijn als ze ondertussen geen acties zouden doen rond hun meubels. Wie het meest gebruik maakte van deze app kan keukenmeubels winnen.
Dit is de wereld rondgegaan en in de meest bekende magazines en sites gekomen, zonder dat Ikea hier een euro aan heeft uitgegeven. Knap werk!

Katrien, Sarah, Gitte, Jana, Marlies en Paulien

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s