Wie maakt wie beroemd?

In de reclamewereld is het gebruikelijk om populaire mensen voor hun merk te spannen.
De lijst met sterren die hun gezicht al verkochten aan een modenaam, winkel of product is ellenlang. Kate Moss is daar een voorbeeld van, zij was al het gezicht voor de grootste namen ter wereld denk maar aan Chanel, Calvin Klein, Gucci en Louis Vuitton.

Toch doet het gebruik van ‘bekende’ mensen soms vragen oprijzen.

Neem nu Iggy Pop -een 65-jarige rockende punker die zijn beste jaren al gehad heeft – hoe hij tegenwoordig over ons scherm springt in de reclame voor Black XS is grappig, want dit parfum spreekt vooral de jongeren en twintigers aan. Maakt Iggy Pop ‘Black XS’ bekend of is het net andersom?
Iggy Pop heeft de laatste drie jaar bitter weinig, om niet te zeggen niets gedaan. Het valt niet te betwijfelen dat hij in zijn tijd in het oog sprong door de grove, ruige en vaak bloederige concerten. Ook het stagediven zouden we naar verluid aan hem te danken hebben. Toch is er twijfel over de bedoeling van Iggy, na wat onderzoek bleek dat het niet de eerste maal zou zijn dat iemand hem (opnieuw?) in de spotlights zet. Eind de jaren 70’ werd dit al eens gedaan door David Bowie.

Ook Liv Tyler geniet ten volle van het licht van haar opdrachtgever. Zij is het gezicht voor zowel de cosmetica als het parfum van Givenchy, en schittert ook deze dagen op onze schermen. Voor de leken onder ons: Givenchy is een merk dat het goed doet, zowel de cosmetica als de verschillende parfums. Ook hun couture collectie dit seizoen werd zeer gesmaakt. Liv daarentegen heeft na haar glansrol in ‘The lord of the Rings’ geen noemenswaardige rollen meer gehad.
Dus dezelfde vraag is hier aan de orde. Wie doet wie goed?

En we zien dit niet enkel in de reclame, we horen het ook. Zo werd de Ierse groep ‘Two Doors Cinema Club’ hier bekend omdat hun ondertussen overbekende nummer “Do you want it all” door Lotto in hun reclame werd gebruikt. Wat de bandleden ondertussen licht betreuren. Niet enkel wij Belgen ontdekten zo de jongens. Ook in Spanje werd een nummer van hen gebruikt. Het uiterst aanstekelijke “What you know” stond in dienst van de Manhattan cocktail van J&B.

Bloss, Freya, Kjersti, Nele en Tess

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s