Loop virtueel door de bekendste musea van de wereld

Ik zie het mezelf niet doen, als ik onderweg ben naar een museum nog snel een bezoekje brengen op http://www.googleartproject.com (het Art Project is Google Street View, maar dan voor musea.) op mijn iPad of iPhone. En daar zijn verschillende redenen voor. De eerste reden is voor mij het medium. Waarom zou je op een klein scherm rondlopen in een museum en op datzelfde kleine scherm ook nog eens alle kunstwerken bekijken, als je de kans hebt om naar het museum zelf te gaan. Een tweede reden waarom het mij weerhoudt om het Art Project te bezoeken is de mindere kwaliteit van het beeld, plus je hebt niet de mogelijkheid om volledig in te zoomen op details, terwijl je in een museum echter vanop een kleine afstand naar de werken kan kijken. Bovendien worden ook niet alle kunstwerken of schilderijen die worden tentoongesteld in de musea ook nog eens weergegeven op de website van het Art Project. Maar de ontmoeting tussen kunst en technologie is daarom nog niet handig of nutteloos. Op twee dagen tijd heb ik zeventien musea bezocht in Madrid, New York, Amsterdam, Praag, Berlijn, Moscow, Washington DC., Sint Petersburg, … Door het Art Project kom je in een museum terecht waar je soms gewoon de mogelijkheid niet tot hebt. Door de verder evoluerende technologie lijkt onze wereld kleiner te worden en komen we ook, als mens, dichter bij elkaar. Corrigeer me als ik fout ben, maar is dat ook niet één van de eigenschappen van kunst? Mensen kwamen samen om naar kunst te kijken en er van te genieten. Eén van de geschikte plaatsen daarvoor is een museum. Maar nu doen we dit vanachter onze laptop, of iPad, in elk willekeurig café waar er wifi is, of vanop de trein en kunnen we onze ervaringen delen met de mensen die mee reizen met ons.

Flore, Valerie, Karen, Yenka en Jacob

 

Geef een reactie

