Is Jef Neve zo revolutionair als hij denkt?

Pianist Jeff Neve profileerde zich onlangs als de allereerste met een jazzvideoclip ooit in België. Dit project omschrijft hij als zeer ambitieus. Wij stellen  ons  enkele vragen over  deze ‘unieke’ gebeurtenis. Een combinatie van kunst met grote- en kleine ‘k’ blijft volgens Neve een ongezien project. Maar is dit wel zo?

Jef Neve wil een echte cross-over creëren waar jazz tot bij de gewone man komt. Het is echter wel zo dat hij elf instrumentale songs gecomponeerd heeft op basis van pure popstructuren waardoor de jazz met de grote K, als we hier vanuit gaan, toch voor een groot stuk verdwijnt. Kunnen we dit dan nog wel bekijken als pure jazz? Kunnen we dit dan geen pop noemen met een ander instrumentarium?

We duiken graag  eens in de geschiedenis van film en videoclips. Eind negentiende, begin twintigste eeuw worden de eerste technieken uitgevonden om geluid op te nemen op een drager. Filmpjes waarin muziek de belangrijkste rol speelt, zijn al zo oud of het medium film zelf. Toeval of niet maar de eerste succesvolle geluidsfilm heet ‘The Jazz Singer’, geproduceerd door Warner music. Kunnen we die muziekfilms niet als voorlopers beschouwen van de moderne videoclip? Ook in de muziekgeschiedenis blijkt dat jazz een van de belangrijkste rollen speelde bij het ontstaan van populaire muziek. Elk schema over de popmuziek begint met de omschrijving van de Jazz. Hieruit blijkt duidelijk dat jazz toebehoorde tot de mainstream popmuziek. Omdat deze stijl zo populair was, was het ook niet verwonderlijk dat de eerste muziekfilm de titel van ‘The Jazz Singer’ kreeg. Kunnen we  Jef Neve dan eigenlijk wel een vernieuwer noemen? Past het woord ‘comeback’ hier niet beter?

Er is trouwens al langer sprake van de wisselwerking tussen videoclips en kunst :

Rihanna inspireerde zich voor de videoclip van haar hit ‘You da one’ op foto’s van Sølve Sundsbø. Ze kopieerde zonder veel schaamte foto’s van de fotograaf, zonder zijn toestemming. Later betaalde de ze een fikse geldboete aan de artiest.

Hedendaagse muziekgroepen baseren zich niet enkel op bekende kunstwerken voor hun videoclips maar ook voor de cover van hun album. Zo gebruikte de band Coldplay het bekende werk Liberty leading the people  van Delacroix als cover voor hun album ‘Viva la vida’.

Voor wie deze twee voorbeelden nog niet genoeg zijn, klikt u dan even door naar de volgende links:

Beyoncé VS Anne Teresa De Keersmaeker:

Florence, Charlotte, Jolien, Bo en Nele

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s